بایسته‌های تربیت متعالی در گام دوم انقلاب اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموخته سطح 4، حوزه علمیه قم، قم، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی بایسته‌های تربیت متعالی در گام دوم انقلاب اسلامی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که در گام دوم انقلاب اسلامی، تربیت نوجوانان و جوانان که پیشران نظام اسلامی در رسیدن به آرمان‌های الهی باشند، در درجه اول اهمیت قرار دارد و تاکید بیانیه‌ گام دوم بر نقش محوری جوانان، بر این مهم می‌افزاید. آنچه می‌تواند منجر به پرورش چنین افرادی شود، تربیت با روش‌ تربیت‌ متعالی است. به نظر می‌رسد اموری از قبیل تربیت فرد بر اساس دغدغه‌مندی نسبت به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، تمرکز بر تربیت فردی و نیازهای تک‌تک مخاطبین، محور بودن و مرجعیت روحانیت و شبکه تبلیغ دین به عنوان مربی تربیت متعالی، مسجد به عنوان بستر سخت‌افزاری تحقق این امر، توجه به شرایط فرهنگی و قومی و زیستی مخاطب، نظارت مستقیم و غیرمستقیم بر متربیان و ایجاد و تقویت روحیه تکلیف‌گرایی و ملکه شدن روح امیدواری، مهم‌ترین بایسته‌های تربیت متعالی به حساب می‌آیند که اگر در فرآیند تربیت به عنوان اصول کار در نظر گرفته شوند، مقصود حاصل خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Requisites for Transcendental Education in the Second Step of the Islamic Revolution

نویسنده [English]

  • Muhamed mahdi Nabizadeh
4th level student, Qom seminary, Qom, Iran
چکیده [English]

The purpose of the present study is to review the requisites for transcendental education in the Second Step of Islamic Revolution. The method of study is descriptive-analytic and the results indicate that in the Second Step of Islamic Revolution, education of teenagers and youngsters who are pioneers of the Islamic government to reach its divine goals has the first degree of importance and that the emphasis of the Statement of the Second Step on the pivotal role of youngsters adds to this significance. It seems that issues such as education of individuals based on having concern about the purposes and goals of the Islamic Revolution, focus on individual education and the needs of audience, centrality and authority of clergymen and the network of religious propagation as the educators of transcendental education, mosques as the hardware grounds for the substantiation of this subject, consideration for cultural, ethnic, and environmental condition of the audience, direct and indirect monitoring of the students, and creating and fostering the spirit of responsibility and hopefulness among them are considered as the most important requisites for transcendental education and if they are regarded as work principles in the process of education, optimum results will be achieved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Transcendental Education
  • Statement of the Second Step of Revolution
  • Youngsters
قرآن کریم.
ابن بابویه، م. (1398ق). التوحید. محقق هاشم حسینی. قم: جامعه مدرسین، ج3.
ابن بابویه، م. (1413ق). من لایحضره الفقیه. قم: دفتر انتشارات اسلامی، وابسته به حوزه علمیه، ج3.
ابن شعبه حرانی، ح. (1404ق). تحف العقول عن آل الرسول(ص). محقق علی ‌اکبر غفاری. قم: جامعه مدرسین.
اخوت، ا.ر.؛ ادیب، م. (بی‌تا). سند بایسته‌های تربیت کودک طیب. تهران: مدرسه دانشجویی قرآن و عترت.
باقری، خ. (1399). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تدوین مرتضی حاجعلی‌فرد. تهران: انتشارات مدرسه، ج1.
برناردز، ج. (1384). درآمدی بر مطالعات خانواده. مترجم حسین قاضیان. تهران: نشرنی.
بستانی، ف.ا. (1375). فرهنگ ابجدی. تهران: اسلامی.
بلوستین، ج. (1390). 1001 باید و نباید تربیت فرزند: بیش از 1000 راهکار و توصیه ساده، علمی و کاربردی در زمینه‌های مختلف تربیت فرزند. تدوین مریم میرزایی؛ مترجم محمد بهشتیان. تهران: بهشتیان.
بلوکی، ا.؛ مصلح‌نژاد، م. ع. (1392). زمینه‌های بایسته تربیت کودک در مرحله پیش از تولّد از منظر قرآن. اخلاق، 3(32).
بیرو، آ. (1380). فرهنگ علوم اجتماعی. مترجم باقر ساروخانی. تهران: کیهان.
جوهری، ا. (بی‌تا). الصحاح. محقق احمد عبدالغفور عطار. بیروت: دارالعلم للملایین، ج6، 1.
چراغ چشم، ع. (1389). تربیت. تهران: کانون انتشارات اندیشه جوان.
حافظ، ش. (1391). دیوان حافظ. قم: دفتر نشر معارف.
حرّعاملی، م. (1409ق). تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة. قم: مؤسسه آل البیت(ع)، ج5.
حلوانی، ح. (1408ق). نزهة الناظر و تنبیه الخاطر. قم: مدرسة الامام المهدی(عج).
حیدری، ج.؛ امانیان، ا.؛ مظلوم، س.م. (1393). تربیت بایدها نبایدها. در: تهران: اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ایران.
خامنه‌ای، سید علی (29/3/1385). بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی. قابل دسترس در:
https://farsi.khamenei.ir /speech?nt=2&year=1385
خامنه‌ای، س.ع. (1369). بیانات در مراسم ویژه‏ روز بسیج در پادگان امام حسن مجتبى(ع). قم: نرم‌افزار حدیث ولایت.
خامنه‌ای، س.ع. (1397). بیانیه گام دوم انقلاب. تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
خامنه‌ای، س.ع. (1392). طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن. قم: موسسه ایمان جهادی.
خمینی، س.ر. (1378). صحیفه امام. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌، ج18، 15، 21، 14.
دهخدا، ع. (1377). لغت‌نامه. مترجم غ. ستوده. تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، ج 5، 3، 13.
دیلمی، ح. (1427ق). غرر الاخبار و درر الآثار فی مناقب أبی الائمه الاطهار(ع). محقق: اسماعیل ضیغم. قم: دلیل ما.
ساجدی، ا.؛ کوشا، غ.ح. (1394). روش‌های تربیت اجتماعی در خانواده و شاخص‌های آن. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌.
صادقی رودسری، ل. (1387). بایدها و نبایدها در تربیت کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات سخن.
صدرالدین شیرازی، م. (بی‌تا). الحکمة المتعالیة (با حاشیه علامه طباطبایی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی، ج1.
صدری‌فر، ن.؛ موسوی، س.ا. (1391). بایسته‌های مربیان در تربیت دینی. مطالعات فهم قرآن، 1(1)، ص37-56.
صفایی‌ حائری، ع. (1389). مسئولیت و سازندگی. قم: انتشارات لیلة ‌القدر.
عصاری، ا. (1396). بایسته‌های تربیت دینی فرزندان از منظر قرآن و روایات از بدو تولد تا هفت سالگی. در: مشهد: کنفرانس بین‌المللی روانشناسی، مشاوره، تعلیم و تربیت.
فراهیدی، خ. (بی‌تا). کتاب العین. قم: نشر هجرت، ج8.
قائمی، ع. (1358). پرورش مذهبی کودک. قم: انتشارات رشاد.
قرائتی، م. (1381). تفسیر نور. تهران: مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن، ج5.
قرشی، ع.ا. (1371). قاموس قرآن. تهران: دارالکتب الاسلامیة، ج5.
کلینی، م. (1407ق). الکافی (ط- الاسلامیة). تهران: دارالکتب الاسلامیة، ج1.
کوهن، ب. (1384). مبانی جامعه‌شناسی. مترجمان رضا فاضل و غلام‌عباس توسلی. تهران: سمت.
مجلسی، م.ب. (1403ق). بحار الانوار (ط- بیروت). بیروت: دار إحیاء التراث العربی، ج82، 1، 18.
محمدی، ح. (1378). صرف متوسطه. قم: مؤسسه انتشارات دارالعلم.
مرتضی زبیدی، م. (بی‌تا). تاج العروس من جواهر القاموس. محقق علی شیری. بیروت: دارالفکر، ج2.
مصطفوی، ح. (بی‌تا). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. بیروت: دارالکتب العلمیه- مرکز نشر آثار علامه مصطفوی، ج4.
مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی 6/10/1390. قابل دسترس در:
https://rc.majlis.ir/fa/law/show/805637
مطهری، م. (بی‌تا). مجموعه آثار استاد شهید مطهری. تهران: انتشارات صدرا، ج23.
موسوی همدانی، م.ب. (1374). ترجمه تفسیر المیزان. قم: دفتر انتشارات اسلامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه، ج3.
نیکزاد، م. (1375). کلیات فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: مؤسسه کیهان.